OPENING ‘CUYPERS
OP DE KRANENBURG’ GROOT SUCCES
De officiële opening van de tentoonstelling ‘Cuypers op
de Kranenburg’, op zaterdag 19 mei was een doorslaand succes. De opening
vond plaats tijdens een bijeenkomst voor genodigden die om half twee ’s
middags begon en die werd in geleid met feestelijk gebeier van de
klokken van de St.-Antoniuskerk. Daarna leidde mevrouw drs. M. Dozy een
keur van sprekers in, waaronder mevrouw dr. Van Hellenberg Hubar, die
over Cuypers’ bouwkunst en in het bijzonder over deze kerk vertelde.
Verder ging ze in op het ‘Cuypersmysterie’, een internetspel of ARG, dat
vergelijkbaar is met de ‘Da Vinci Code’. Verder sprak mr. Z. baron Van
Dorth van Medler over het belang van de Van Dorths voor de
instandhouding van het Rooms-katholiek geloof in dit deel van de
Achterhoek. De Van Dorths schonken door de eeuwen heen grote bedragen
aan de kerk en lieten verschillende kerken, pastorieën, kapellen en
scholen bouwen. Hij toonde zich zeer positief over de tientallen meters
lange, rood met gele linten die van de toren neerdalen en die de kleuren
van het wapen van de Van Dorths symboliseren. Drs. Pierre Cuypers jr.,
een achterkleinzoon van de grote bouwmeester, deed een boekje open over
de geschiedenis van de eigen familie en liet zien dat de groeiende faam
van ‘de oude Cuypers’ zich uiteindelijk niet heeft vertaald in een
familiekapitaal. Een vocaal intermezzo door de Vordense zangeres Josée
van der Staak – begeleid op het orgel - doorbrak dit serieuze deel van
de opening.
Aan voorzitter drs. Bart Hartelman van de Stichting Vrienden van de Kerk
op de Kranenburg en medesamensteller van de expositie, Herman Heuver,
van MAS-architectuur te Zutphen, restaurateurs van de kerk, viel de eer
te beurt een deels op doek aangebrachte reconstructie van het vroegere
hoogaltaar te onthullen. Hiermee werd het verlies van deze kerk –
tijdens de ‘beeldenstorm’ van de jaren ’60 – nog eens pijnlijk
zichtbaar. De aanbieding aan wethouder van cultuur van gemeente
Bronckhorst, dhr. P. Glasbergen, van het speciaal geschreven boekje
‘Cuypers op de Kranenburg; De basis voor een kerkdorp’, door de beide
auteurs - Bart Hartelman en Frits Niemeijer - was een volgende stap op
weg naar de feitelijke opening van de expositie. Hartelman had al bij
zijn welkomstwoord benadrukt dat de hele manifestatie was opgezet om
middelen te genereren voor de instandhouding van deze kerk, de oudste
nog bestaande kerk van Pierre Cuypers (1827-1921). Glasbergen dankte
door onder meer op te merken dat hij er trots op is dat culturele
initiatieven onder de bevolking blijven bestaan en impliciet dankte hij
hiermee de gehele schare vrijwilligers. Het boekje verhaalt over de bouw
van de kerk en de vijf (of meer?) andere bouwwerken die Cuypers in
Kranenburg realiseerde. Een Kranenburg dat toen nog niet eens bestond!
Verder worden enkele ingrediënten uit de ‘roomse keuken’ en enige
heiligenlevens uit de doeken gedaan. Gery Groot Zwaaftink, bekend
troubadour bracht vervolgens het aan de toren van de St. Antonius
opgedragen ‘Als ik de toren zie’ ten gehore.
Het luchtige deel van het openingsprogramma begon met de aanbieding,
door Fons Rouwhorst, van een portretbuste aan de bedenker van het Museum
voor Heiligenbeelden, dhr. Harry van Rijn en van een ‘icoon’ aan
voorzitter Hartelman. Beiden waren zeer verrast, te meer daar dit
‘wonder’ niet op het programma stond. De beide kunstwerkjes zijn
vervaardigd door Irma en Fons Rouwhorst. Opnieuw was daarop Josée van
der Staak te horen, onder meer in het fraaie ‘Memory’
De opening van de tentoonstelling vond ook plaats onder aansturing van
Fons Rouwhorst, die de wethouder en loco-burgemeester van Bronckhorst,
dhr. A Boers, een weggeworpen stuk hout uit een vuilcontainer liet
vissen. Een stuk hout dat aan de achterzijde beschilderd bleek te zijn
met de evangelist ‘St. Lucas’. In onze ‘wegwerpmaatschappij’ wordt
zoiets al gauw weggedaan, maar Boers, die onder meer de portefeuille
‘vuilverwerking’ heeft, stelde dat cultuurgoed zorgvuldig bewaard dient
te blijven en daarom gaf hij het een plaats tussen andere
Cuypersobjecten in de vitrine. Ook hij dankte de initiatiefnemers en
uitvoerders, die hij echter niet met name noemde. De belangrijkste
hiervan zijn, in alfabetische volgorde, Joop van Druten, Cis en Paul
Eijkelkamp, Frits Heidema, Joan Huitink, Gerrie Kamphorst, Hermien en
Bennie Klein Gunnewiek, Bennie Lichtenberg, Miep en Bennie Rondeel, Riet
Rutting, Liny Saris, John Willigers en Friso Woudstra, die met
technische en inhoudelijke zaken en diverse hand en spandiensten de
expositie en het boekje hebben verrijkt.
Na een bloemenhulde, waarin ook de publiekstrekker John Brandsen –
bedenker en maker van de zandsculptuur en zijn kompanen – en Marte Dozy,
de coördinator, commentator en stuwer achter het project deelden -
konden de bijna 200 gasten zich op de tentoonstelling richten en
genieten van een fantastisch ‘hapje en drankje’, verzorgd door
café-restaurant ‘Het Wapen van Medler’, enige honderden meters verderop
aan de Ruurloseweg.
De zondag begon met stralend weer en de eerste belangstellenden stonden
al een half uur voor de openingstijd van het museum – 11 uur - voor de
deur te popelen. Gelukkig voor hen konden ze de tijd doden door zich te
vergapen aan de zandsculptuur. Daarna dromden ze naar binnen en bekeken
de tentoonstelling, kochten het boekje en / of schaften zich de
routebeschrijving van de wandeling langs de Cuypersmonumenten aan. De
voorraad was al snel uitverkocht (een deel ging per abuis gratis de deur
uit!) en er moesten exemplaren worden bijgemaakt. Verschillende van de
monumenten waren (éénmalig) geopend, waaronder het processiehuisje, de
grafkapel op de begraafplaats en het huis Wientjesvoort en het
bijbehorende koetshuis. Beide laatste zijn gelegen op de fraaie
buitenplaats Wientjesvoort, ooit eigendom van de stichters van kerk en
overige gebouwen, Judith, Josephine en Theodoor van Dorth. Nu is de
buitenplaats in handen van Friso Woudstra. Hij en zijn vrouw
organiseerden er speciaal voor de gelegenheid een ‘theetuin’. Door de
ongewisse weersvoorspellingen iets soberder dan aanvankelijk gepland,
maar niettemin een heerlijk ‘pauzenummer’.
Ruim 300 mensen maakten gebruik van deze bijzondere gelegenheid en er
waren dan ook meer mensen op de been in en om Kranenburg, dan er
inwoners zijn van dit gehucht! In de volgende maanden zullen nog enige
duizenden volgen, maar ze zullen het met een iets soberder variant van
het programma moeten doen. Hier staat tegenover dat er nog verschillende
andere activiteiten zijn gepland, waarover nader zal worden bericht. Zo
zal er in Zutphen aan het eind van het seizoen een lezing zijn door
dezelfde mevr. Van Hellenberg Hubar.
Het volledig in kleurdruk uitgevoerde boekje ‘Cuypers op de Kranenburg’
kost bij aanschaf in het museum het bijna symbolische bedrag van 5 Euro.
Het telt 72 bladzijden en bevat ruim 30 foto’s en een gevarieerde,
informatieve tekst. Met de aanschaf draagt u een klein steentje bij aan
de instandhouding van de Antoniuskerk (ontwerp 1855) en het Museum voor
Heiligenbeelden dat hierin sinds het jaar 2000 is gevestigd. Ook de
becommentarieerde wandelroutes zijn verkrijgbaar in het museum.
Meer informatie >> |
 |
Dr. Piere Cuypers bezig
met een ontwerp. |
|
 |
Het Rijksmuseum Amsterdam
1876-1885 |
|
 |
OLV
Munsterkerk te Roermond |
|
 |
Fluorescerende linten
verbinden alle Cuypers objecten op de Kranenburg. |
|
 |
Ook in Roermond houden
ze een speciaal Cuypers jaar. |
|
 |
Dr. Pierre Cuypers |
|
 |
Grafmonument van Pierre Cuypers |
|
 |
Plaquette met het dodenmasker van
Pierre Cuypers |
|
|
|