OPENING ‘CUYPERS OP DE KRANENBURG’ GROOT SUCCES

De officiële opening van de tentoonstelling ‘Cuypers op de Kranenburg’, op zaterdag 19 mei was een doorslaand succes. De opening vond plaats tijdens een bijeenkomst voor genodigden die om half twee ’s middags begon en die werd in geleid met feestelijk gebeier van de klokken van de St.-Antoniuskerk. Daarna leidde mevrouw drs. M. Dozy een keur van sprekers in, waaronder mevrouw dr. Van Hellenberg Hubar, die over Cuypers’ bouwkunst en in het bijzonder over deze kerk vertelde. Verder ging ze in op het ‘Cuypersmysterie’, een internetspel of ARG, dat vergelijkbaar is met de ‘Da Vinci Code’. Verder sprak mr. Z. baron Van Dorth van Medler over het belang van de Van Dorths voor de instandhouding van het Rooms-katholiek geloof in dit deel van de Achterhoek. De Van Dorths schonken door de eeuwen heen grote bedragen aan de kerk en lieten verschillende kerken, pastorieën, kapellen en scholen bouwen. Hij toonde zich zeer positief over de tientallen meters lange, rood met gele linten die van de toren neerdalen en die de kleuren van het wapen van de Van Dorths symboliseren. Drs. Pierre Cuypers jr., een achterkleinzoon van de grote bouwmeester, deed een boekje open over de geschiedenis van de eigen familie en liet zien dat de groeiende faam van ‘de oude Cuypers’ zich uiteindelijk niet heeft vertaald in een familiekapitaal. Een vocaal intermezzo door de Vordense zangeres Josée van der Staak – begeleid op het orgel - doorbrak dit serieuze deel van de opening.
Aan voorzitter drs. Bart Hartelman van de Stichting Vrienden van de Kerk op de Kranenburg en medesamensteller van de expositie, Herman Heuver, van MAS-architectuur te Zutphen, restaurateurs van de kerk, viel de eer te beurt een deels op doek aangebrachte reconstructie van het vroegere hoogaltaar te onthullen. Hiermee werd het verlies van deze kerk – tijdens de ‘beeldenstorm’ van de jaren ’60 – nog eens pijnlijk zichtbaar. De aanbieding aan wethouder van cultuur van gemeente Bronckhorst, dhr. P. Glasbergen, van het speciaal geschreven boekje ‘Cuypers op de Kranenburg; De basis voor een kerkdorp’, door de beide auteurs - Bart Hartelman en Frits Niemeijer - was een volgende stap op weg naar de feitelijke opening van de expositie. Hartelman had al bij zijn welkomstwoord benadrukt dat de hele manifestatie was opgezet om middelen te genereren voor de instandhouding van deze kerk, de oudste nog bestaande kerk van Pierre Cuypers (1827-1921). Glasbergen dankte door onder meer op te merken dat hij er trots op is dat culturele initiatieven onder de bevolking blijven bestaan en impliciet dankte hij hiermee de gehele schare vrijwilligers. Het boekje verhaalt over de bouw van de kerk en de vijf (of meer?) andere bouwwerken die Cuypers in Kranenburg realiseerde. Een Kranenburg dat toen nog niet eens bestond! Verder worden enkele ingrediënten uit de ‘roomse keuken’ en enige heiligenlevens uit de doeken gedaan. Gery Groot Zwaaftink, bekend troubadour bracht vervolgens het aan de toren van de St. Antonius opgedragen ‘Als ik de toren zie’ ten gehore.
Het luchtige deel van het openingsprogramma begon met de aanbieding, door Fons Rouwhorst, van een portretbuste aan de bedenker van het Museum voor Heiligenbeelden, dhr. Harry van Rijn en van een ‘icoon’ aan voorzitter Hartelman. Beiden waren zeer verrast, te meer daar dit ‘wonder’ niet op het programma stond. De beide kunstwerkjes zijn vervaardigd door Irma en Fons Rouwhorst. Opnieuw was daarop Josée van der Staak te horen, onder meer in het fraaie ‘Memory’
De opening van de tentoonstelling vond ook plaats onder aansturing van Fons Rouwhorst, die de wethouder en loco-burgemeester van Bronckhorst, dhr. A Boers, een weggeworpen stuk hout uit een vuilcontainer liet vissen. Een stuk hout dat aan de achterzijde beschilderd bleek te zijn met de evangelist ‘St. Lucas’. In onze ‘wegwerpmaatschappij’ wordt zoiets al gauw weggedaan, maar Boers, die onder meer de portefeuille ‘vuilverwerking’ heeft, stelde dat cultuurgoed zorgvuldig bewaard dient te blijven en daarom gaf hij het een plaats tussen andere Cuypersobjecten in de vitrine. Ook hij dankte de initiatiefnemers en uitvoerders, die hij echter niet met name noemde. De belangrijkste hiervan zijn, in alfabetische volgorde, Joop van Druten, Cis en Paul Eijkelkamp, Frits Heidema, Joan Huitink, Gerrie Kamphorst, Hermien en Bennie Klein Gunnewiek, Bennie Lichtenberg, Miep en Bennie Rondeel, Riet Rutting, Liny Saris, John Willigers en Friso Woudstra, die met technische en inhoudelijke zaken en diverse hand en spandiensten de expositie en het boekje hebben verrijkt.
Na een bloemenhulde, waarin ook de publiekstrekker John Brandsen – bedenker en maker van de zandsculptuur en zijn kompanen – en Marte Dozy, de coördinator, commentator en stuwer achter het project deelden - konden de bijna 200 gasten zich op de tentoonstelling richten en genieten van een fantastisch ‘hapje en drankje’, verzorgd door café-restaurant ‘Het Wapen van Medler’, enige honderden meters verderop aan de Ruurloseweg.

De zondag begon met stralend weer en de eerste belangstellenden stonden al een half uur voor de openingstijd van het museum – 11 uur - voor de deur te popelen. Gelukkig voor hen konden ze de tijd doden door zich te vergapen aan de zandsculptuur. Daarna dromden ze naar binnen en bekeken de tentoonstelling, kochten het boekje en / of schaften zich de routebeschrijving van de wandeling langs de Cuypersmonumenten aan. De voorraad was al snel uitverkocht (een deel ging per abuis gratis de deur uit!) en er moesten exemplaren worden bijgemaakt. Verschillende van de monumenten waren (éénmalig) geopend, waaronder het processiehuisje, de grafkapel op de begraafplaats en het huis Wientjesvoort en het bijbehorende koetshuis. Beide laatste zijn gelegen op de fraaie buitenplaats Wientjesvoort, ooit eigendom van de stichters van kerk en overige gebouwen, Judith, Josephine en Theodoor van Dorth. Nu is de buitenplaats in handen van Friso Woudstra. Hij en zijn vrouw organiseerden er speciaal voor de gelegenheid een ‘theetuin’. Door de ongewisse weersvoorspellingen iets soberder dan aanvankelijk gepland, maar niettemin een heerlijk ‘pauzenummer’.
Ruim 300 mensen maakten gebruik van deze bijzondere gelegenheid en er waren dan ook meer mensen op de been in en om Kranenburg, dan er inwoners zijn van dit gehucht! In de volgende maanden zullen nog enige duizenden volgen, maar ze zullen het met een iets soberder variant van het programma moeten doen. Hier staat tegenover dat er nog verschillende andere activiteiten zijn gepland, waarover nader zal worden bericht. Zo zal er in Zutphen aan het eind van het seizoen een lezing zijn door dezelfde mevr. Van Hellenberg Hubar.

Het volledig in kleurdruk uitgevoerde boekje ‘Cuypers op de Kranenburg’ kost bij aanschaf in het museum het bijna symbolische bedrag van 5 Euro. Het telt 72 bladzijden en bevat ruim 30 foto’s en een gevarieerde, informatieve tekst. Met de aanschaf draagt u een klein steentje bij aan de instandhouding van de Antoniuskerk (ontwerp 1855) en het Museum voor Heiligenbeelden dat hierin sinds het jaar 2000 is gevestigd. Ook de becommentarieerde wandelroutes zijn verkrijgbaar in het museum.

Meer informatie >>

Dr. Piere Cuypers bezig met een ontwerp.

 

Het Rijksmuseum Amsterdam
1876-1885

 

OLV Munsterkerk te Roermond

 

Fluorescerende linten verbinden alle Cuypers objecten op de Kranenburg.

 

Ook in Roermond houden ze een speciaal Cuypers jaar.

 

Dr. Pierre Cuypers
 
Grafmonument van Pierre Cuypers
 
Plaquette met het dodenmasker van Pierre Cuypers